Tijdelijk of voorgoed een andere aanpak?
We gaan anders verkopen
Zowel de benadering is anders als de manier waarop. We gaan meer empathie aan de dag brengen en meer “value” tonen. De gesprekken verlopen tegenwoordig vaak via video calling en kan soms wat stroef verlopen. Dit komt omdat je niet alle non-verbale communicatie kunt aanvoelen. Zeker als er meerdere personen in een call zitten, weet je niet wat er onderling afspeelt tussen hun. Belangrijk is een funnel op te bouwen en zeker niet te stoppen met prospecteren. Nét nu zijn er veel klanten op zoek naar andere leveranciers die het eventueel beter kunnen doen of goedkoper. Dit kan via: video call, telefoongesprekken, Webinars, LinkedIn sales navigator of persoonlijke berichten.
Hoe verkopen we anders?
Relatie en empathie
referenties en video testimonials zijn belangrijker dan ooit
via social selling in alle kanalen
via videoconferencing
via vele freebies om je waarde te tonen
via digitale marketing
Het salesprofiel is veranderd
Sales binnendienst wordt belangrijker dan ooit. Investeren in buitendienst is minder interessant, het is duurder, moeilijker en werpt niet altijd zijn vruchten af. Tevens moet de buitendienst verschillende skills onder de knie hebben zoals sales, marketing en communicatie. Posten op LinkedIn, bezig zijn met foto en video, getuigenissen filmen bij de klanten,... Er is een vervaging in de afbakening van de pijlers marketing en sales. Wie sterk wilt zijn in de verkoop, kent maar beter iets van alles.
Mindset – veerkracht boven alles
Als sales dien je veerkrachtiger en flexibeler dan ooit te zijn. Er is in 6 maanden tijd zoveel veranderd, thuiswerken, terug naar het kantoor, andere diensten aanbieden en dan weer niet. Het is van groot belang dat je erin blijft geloven en ervoor zorgt dat het teamwork sterk en vlot verloopt.
Je look and feel – zichtbaarheid en branding
Het coronavirus neemt een grote tol op veel bedrijven hun travel- en face-2-face meetings. Dat betekent dat online presentaties belangrijker zijn dan ooit. Start met je sales pitch in een volledig online jasje te steken. Canva is een aan te raden tool. Wees bereid om creatief en “out-of-the-box” te denken en zorg ervoor dat je uit je comfortzone stapt waardoor jouw verkoop vooruit zal blijven gaan, denk aan dingen zoals…
Je klant meenemen op een virtuele tour door je bedrijf.
Een uitgebreide product demo houden die ook het technische team omvat die normaal niet in beeld komen.
Gebruik een video over je product of dienst in actie, bespreek de werking ervan via een conference call terwijl je samen naar de video kijkt.
Vraag uiteraard naar referenties van klanten die je ondersteunen in deze zware tijden.
Denk creatief, gebruik verschillende middelen. Zoek naar communicatiemiddelen om in contact te blijven met je klanten, WhatsApp is daar een goed voorbeeld voor als je het een beetje informeler wilt maken. Slack.com is misschien beter indien je met grotere bedrijven werkt.
Commenti