Hey,
Heb jij al een goed sales- en targetplan voor dit jaar? Je omzetdoelen zijn misschien al gesteld maar heb je ook al verder gedacht om ze concreet uit te voeren, in te plannen en te organiseren? Wie doet wat tegen wanneer?
Wat levert een doordacht salesplan op?
Met een goed salesplan krijg je een beter inzicht in hoe je kan groeien als bedrijf met de middelen die je nu hebt en nog nodig zal hebben in de komende jaren.
Een goed plan start altijd eerst met een analyse van het afgelopen jaar.
Welke producten/diensten brachten het meeste op?
Wat is onze hit ratio? Offertes tov orders?
Waarom kiest een klant niet voor ons? Waarom wel? *unfair advantage
In welke markten heb je gespeeld en welke zijn het meest interessant omzetsgewijs?
Welke partners of ambassadeurs zorgden voor extra omzet?
Zijn jouw klanten ware fans van jouw product/dienst? Ja, hoezo dan?
Is mijn prijssetting marktconform/aangepast aan de inflatie?
Wil ik nog in deze markt meespelen? In welke speel ik wel en in welke NIET meer.
Na een grondige analyse kan je gerichter verkopen, de juiste doelgroep correct aanspreken en dus een gezondere kosten/baten verhouding realiseren. Een goede samenwerking tussen binnen en buitendienst is een ware must!
Lees hieronder onze 17 tips:
Doe een sales analyse van het vorige jaar en wees kritisch Evalueer jouw vroegere en huidige prestaties. Jouw prestaties toen en nu zullen de basis vormen van jouw nieuwe verkoopstrategieplan. Zet in Excel jouw omzet, marge en kosten. Maak een duidelijk targetplan.
Visualiseer duidelijke doelen waar je naartoe wil Je kan pas groeien als je groots denkt. Jouw onderbewustzijn gaat hier verder mee aan de slag om jouw doelen te bereiken.
Bepaal een duidelijke marktsegmentatie Met behulp van een duidelijke marktafbakening geef je zowel sturing aan marketing als aan sales. Het geeft antwoord op de vraag: op wie richten we ons?
Maak een duidelijke prospectie- en klantenlijst Een duidelijke verdeling van de marktsegmentatie helpen jouw sales collega’s om een duidelijke klantenlijst op te bouwen. En prioriseer deze in verschillende segmenten (a,b,c).
Definieer uw waardeproposities Jouw ‘unfair advantage*’ is wat jou onderscheidt van de concurrentie, dit volledig begrijpen en verwoorden is een cruciaal element van jouw verkoopplan. *Definieer jouw merkwaarden en merkmissie. Begrijpen wie je bent en wat je doet en wat de feedback is van je klanten over jou. Praat in de taal van de klant Probeer altijd te innoveren samen met de klant (doe samen een brainstorm sessie)
Neem marketing & communicatie op in jouw salesplan Aligneer leads met marketing en sales. De juiste leads verzamelen via website, webinar, social media, networking, klanten,…. Bepaal alle kanalen die kunnen leiden tot lead generatie. (training 21/04 the art of connecting)
Gerichter prospecteren Duidelijke en ambitieuze targets opzetten met een duidelijk actieplan zorgen ervoor dat jouw klantenbestand consistent groeit. (training 21/04 the art of connecting)
Duidelijke KPI’s In jouw salesplan stel je de kpi’s (key performance indicators) op. Dit maakt het makkelijker om controle te behouden en bij te sturen waar nodig.
Houd rekening met concurrentieanalyse Bepaal hun sterke en zwakke punten en zorg voor een oplossing voor de tekortkomingen van jouw concurrent.
Voeg strategieën en tactieken toe De specifieke acties die jij of jouw team zal ondernemen om de omzetdoelstellingen te bereiken.
Bepaal duidelijke deadlines en mijlpalen Deze mijlpalen informeren en ondersteunen jouw algemeen verkoopplan, zodat je een duidelijk, actiegericht plan krijgt van hoe je jouw algemene doelstellingen voor het jaar gaat halen.
Breng het traject van jouw klant in kaart (customer journey) Bestudeer hun koopgedrag om ervoor te zorgen dat jouw ideale klant van prospect naar trouwe klant gaat.
Benut huidige klantrelaties Concentreer je niet alleen op het vinden van nieuwe zakelijke leads. Mond-tot-mondreclame, introducties en huidige klanten kunnen jouw meest solide aanknopingspunten voor groei zijn.
Diep bestaande klanten uit De eenvoudigste sale is bij bestaande klanten, ze kennen je al, ze vertrouwen je,…
Hercontacteer verloren klanten Je weet nooit, soms durven ze je niet meer contacteren maar hebben ze wel je hulp nodig.
Definieer je resources Wie doet wat binnen sales en tegen wanneer? Welke trainingen hebben ze nog nodig? Hoe kunnen we de hit ratio verhogen?
Voldoende lef brengt je ver Durven prospecteren en tijd vrijmaken in je agenda, zal leiden tot resultaat.
Waarom Sales training & coaching volgen?
Misschien wist je dit al allemaal, maar kan je er geen tijd voor vrijmaken. of je krijgt het zelf niet goed gestructureerd. Hulp nodig? Dan zijn we er voor jou! We zijn je spiegel, helpen mee de plannen finaliseren en volgen maandelijks mee op (indien gewenst). Daarom werkt een raad van advies of bestuur zo goed, je moet immers verantwoording afleggen en dat leidt tot snellere resultaten.
Sales training: we trainen je tot de beste!
Succesvolle salespersonen blijven het hart van een organisatie.
Geen verkoop = geen gevulde pipeline = geen geld = oeps te laat, …
Verkopen is een ware kunst en elke verkoper/ondernemer leert graag bij over zichzelf, over nieuwe technieken én wilt graag resultaten blijven boeken.
Onze aanpak in deze cursus is persoonlijker, gaat net iets verder en geeft dan ook veel meer resultaten.We kijken verder dan alleen de sales. We versterken jouw sales kwaliteiten en sales aanpak. Kortom we maken van jou de beste value seller in het land. Sales trainingen worden terugverdiend tijdens de training zelf. Dus geen kost, enkel opbrengsten.
Wist je dit?
Coaching on the job is de kers op onze Limburgse vlaai.
Sales coaching: leer in de praktijk van de beste sales coaches.
We gaan mee naar klanten en geven je constructieve feedback zodat je continue kan groeien en verbeteren.
Ben je zelf sales manager? Dan hebben we hier ook een leuk begeleidingstraject voor: Coach the coach leadership traject.
Benieuwd naar onze upcoming events/trainingen?
Comentarios