top of page
Zoeken

"Ik doe het liever zelf, dan is het tenminste goed gedaan"

We kunnen 101 redenen bedenken om de touwtjes zelf in handen te houden en niet te delegeren.

Welke statements herken jij in onderstaand lijstje?

  • Het kost meer tijd om iets uit te leggen, dan om het zelf te doen.

  • Ik vraag niet graag aan een medewerker om een deel van mijn werk te doen.

  • Als ik het zelf doe, is het goed gedaan.

  • Bij een fout is wel mijn reputatie naar de haaien.

  • Ik wil controle behouden.

  • Ik ben onmisbaar, ik moet het ‘erg druk’ hebben.

Delegeren betekent niet hetzelfde als iemand het vuile werk laten opknappen, of afzien van de verantwoordelijkheden die bij een bepaalde taak horen. Het gaat om het toevertrouwen van een opdracht of taak aan iemand anders en meer tijd overhouden voor jezelf.

Delegeren heeft heel wat voordelen:

  • Je krijgt meer tijd voor jouw kerntaken.

  • Je medewerkers krijgen kansen om te groeien in hun werk.

  • Je bedrijf is flexibeler en kan meer werk aan.

  • Je ontwikkelt een bedrijfsklimaat waarin nieuwe medewerkers zich sneller thuis voelen en medewerkers al doende hun vaardigheden uitbreiden en verbeteren.

Delegeren is niet vanzelfsprekend. Niet voor jou en niet voor je medewerkers. Maar je kan wel de juiste omstandigheden scheppen om delegeren mogelijk te maken:

  • Formuleer duidelijke, heldere doelstellingen voor je bedrijf. Je weet waar je naartoe wilt.

  • Je hebt de bedrijfsdoelstellingen voor elke medewerker vertaald in concrete verwachtingen en resultaten.

  • Je kiest voor functies die motiveren, een beroep doen op de flexibiliteit van je medewerkers en ze stimuleren om verantwoordelijkheid op te nemen en hun kennis en ervaring te delen. Daarom zit de juiste man op de juiste plaats.

  • Fouten maken mag. Je kan eruit leren. Medewerkers kunnen rekenen op een persoonlijke en directe feedback.

  • Vergelijk de vereiste kennis en vaardigheden om een taak uit te voeren met de beschikbare kennis en vaardigheden bij de medewerkers.

  • Delegeer op het juiste niveau, hou rekening met de ervaring en competenties van je medewerkers.

  • Zorg voor veel begeleiding.

  • Doe belangrijke dingen samen, maar laat je medewerker de rest alleen doen. Zie in wanneer je een stapje terug moet zetten.

Hoe kan je succesvol delegeren?

Door duidelijk te zijn over de resultaten die je verwacht!

  • Omschrijf de taak en het resultaat zo concreet mogelijk: dat zal véél specifieker zijn dan je voor jezelf zou doen, maar het verhoogt de kans op een goed resultaat.

  • Maak duidelijke afspraken over de deadline: aan de hand van een deadline kan een medewerker een planning maken en ervoor zorgen dat de taak op tijd wordt uitgevoerd.

  • Maak duidelijke afspraken over de controle: zo vermijd je dat je controle op bemoeizucht lijkt. Geef aan wat volgens jou goed ging, overloop wat beter kon.

Heb jij nog tips over delegeren? Of heb je een ervaring dat je graag wil delen, laat het ons weten in de comments.

16 weergaven
bottom of page