Zoeken

charismatisch leiderschap

Bijgewerkt op: 11 mrt.

Wil jij als leider graag je invloed, prestige en vermogen tot inspireren vergroten? Wil je beter klachten opvangen, ruzies vermijden en relaties plezieriger houden? Wil je graag vlot en probleemloos nieuwe vrienden maken? Dan kan dit artikel wel eens interessant zijn voor jou.


Elke mens heeft een aantal behoeftes: een goede gezondheid, slaap, voedsel, geld, seks en noem maar op. Maar het grootste verlangen is het verlangen om mee te tellen en zich belangrijk te voelen. Het snakken naar waardering. Of zoals Freud het noemt: “het verlangen naar grootheid.”


Charismatisch leiderschap gaat over de persoonlijke overtuiging en de charme van de leider. Het is gebaseerd op de persoonlijke kwaliteiten van de leider en de erkenning daarvan door zijn volgelingen. Charismatisch leiders zijn enorm gedreven en tonen een uitzonderlijke toewijding aan hun vakgebied. Ze hebben een duidelijke visie en kunnen daarmee ook veel mensen inspireren. Maar hoe wordt je nu juist zo een charismatische leider? Wij geven hier 5 tips mee om je bemind te maken.


Toon oprechte interesse in anderen.

Wees een aandachtige luisteraar en stel veel vragen als je in gesprek bent met iemand. Praat over dingen die de belangstelling hebben van je gesprekspartner.


Dwing jezelf elke dag om te lachen.

Handeling en gevoel gaan hand in hand. Gedraag je daarom elke dag alsof je gelukkig bent. Jezelf opgewekt gedragen en spreken is de beste manier om het ook effectief te worden. Ieder mens op aarde zoekt naar geluk, en er is 1 onfeilbare manier om het te vinden. Die manier bestaat uit het controleren van je gedachten. Geluk is niet afhankelijk van uiterlijke omstandigheden: het is afhankelijk van je innerlijke toestand. Controleer dus je eigen gedachten. Je manier van denken bepaalt je geluk.


Ken mensen altijd bij naam.

Iemands naam is voor die persoon het belangrijkste en lieflijkste geluid. Noem daarom regelmatig de naam van de persoon tijdens een gesprek. Het wekt een soort vertrouwen op.


Toon medeleven en begrip voor de denkbeelden en verlangens van de ander.

Elke persoon wil zich gehoord voelen. Bouw een relatie op en ga na waar die persoon belangstelling voor heeft. Laat zien dat je de andere persoon zijn standpunt begrijpt en zijn manier van denken respecteert.


Geef de andere persoon het gevoel dat hij belangrijk is en wees oprecht (geen vleierij).

Elke persoon wil het gevoel krijgen dat hij belangrijk is. Geef de andere persoon tijdens het gesprek het gevoel dat hij ook echt belangrijk is. Wees oprecht in je opmerkingen. Toon je oprechte waardering voor de andere persoon.


Als charismatische leider wil je natuurlijk ook zoveel mogelijk mensen inspireren en overtuigen van jouw ideeën. Daarom geven we ook even 10 kleine tips mee hoe je iemand kan overtuigen van jouw standpunt.

  1. Een ruzie valt niet te winnen. Je krenkt alleen maar de andere persoon zijn trots.

  2. Wees blij met een verschil van mening.

  3. Als je het mis hebt, geef dat dan ook toe.

  4. Pak ruzies en misverstanden op een vriendelijke manier aan.

  5. Zorg ervoor dat je gesprekspartner vanaf het begin jouw woorden beaamt.

  6. Laat de andere persoon het leeuwendeel van het gesprek voor zijn rekening nemen.

  7. Laat de andere persoon gerust denken dat het idee van hemzelf is.

  8. Probeer oprecht de dingen te zien vanuit het standpunt van de andere persoon.

  9. Toon medeleven en begrip voor de denkbeelden van de andere persoon.

  10. Vraag naar de andere persoon zijn gevoelens.


Door deze tips toe te passen zal je merken dat je gesprekken vlotter zullen verlopen en je mensen makkelijker kan inspireren en overtuigen.


Ook als leidinggevende is het belangrijk om op een positieve manier feedback te geven en om te gaan met je medewerkers. Hier geven we ook graag nog enkele tips over mee:


  1. Als je feedback geeft, begin je best altijd met lof en een eerlijke waardering voor de medewerker. Geef hem het gevoel dat hij geapprecieerd wordt op de werkvloer.

  2. Begin eerst over je eigen fouten of werkpunten vooraleer je de andere persoon kritiek geeft.

  3. Stel je medewerker vragen in plaats van bevelen uit te delen.

  4. Prijs iedere verbetering van je medewerker, ook de kleinste.

  5. Moedig je medewerker aan. Wek de indruk dat de fout makkelijk te verbeteren valt.

  6. Zorg ervoor dat de medewerker met plezier datgene doet wat jij voorstelt.


Dit waren heel wat tips die jou kunnen helpen om van jezelf een charismatische leider te maken. Heel veel succes ermee!


4 weergaven