top of page
Zoeken

Waar lopen groeibedrijven soms tegenaan?

a. Human resources:

i. heel vaak als een bedrijf groeit, wordt er te weinig aandacht besteed aan de mensen en hun persoonlijk groei/carrière plan.

ii. Tevens wordt er niet tijdig een HR verantwoordelijke aangenomen die alles regelt van aanwerving, lonen, werkplaats verbetering , etc… de ondernemer steekt nog veel tijd om zelf mensen te zoeken, interviewen, … of er wordt soms onnodig veel aan recruiters betaald die niet altijd de juiste match kunnen maken met de cultuur van het bedrijf

iii. Duurt te kort om iemand aan te werven, omdat de nood hoog is

iv. Duurt te lang om iemand te ontslaan. Er worden geen verbeterplannen voorgesteld, opvolging en coaching ingezet. De frustratie wordt steeds groter van de niet presterende werknemers als van de werkgever, ofwel vertrekt de werknemer met een slecht gevoel ofwel verziekt dit de anderen (rotte appel in een fruitkorf) – wat zeker een effect heeft is het niet nemen van een beslissing, de andere ‘goed presterende werknemers’ voelen zich niet gewaardeerd en vragen zich af hoe het allemaal zomaar kan (werkt dus demotiverend)

b. Sales en marketing zelf doen, outsourcen of iemand aanwerven?

Alles start met een goede strategieoefening. Een duidelijk sales en marketing plan zijn de fundamenten voor succes. De vraag is dan wie gaat de sales doen?

- Jij zelf blijft dit doen

- Iemand in binnendienst: afspraken maken, offertes en opvolging en jij als ondernemer doet de gesprekken face to face?

- Partnerships

- Lead fees

- Sales van outsourcing bedrijf

- Cold calling bureau

- Intern iemand laten doorgroeien en trainen in sales

Vele mogelijk opties die te overwegen vallen.

Vaak doet de ondernemer zelf de sales. En als hij iemand aanwerft, loopt het vaak mis omdat ze de overdrachten niet goed doen, de trainingtijd onvoldoende is en dat de verwachtingen niet matchen. En daar staat die mooie auto in de garage van de sales die er niet meer is. Of de aanwerving was te snel, ondoordacht. Starten van de skills, vaardigheden en attitude is de basis. Laat er veel tijd overgaan en laat ze in het team meewerken een dag. Laat ze assessments doen,… Neem je tijd.

c. Duidelijke visie en richting en deze ook duidelijk communiceren en alle andere kapstokken aan vast hangen. Alles start met een waardenoefening die van onder naar boven gemaakt wordt. Best is een actieve workshop waarin de werknemers in kleinere groepjes bepalen wat zij als de 3 belangrijkste waarden van het bedrijf zien met een duidelijke verklaring waarom ze dit vinden. Deze dan consolideren en effectief communiceren en integreren in het ieders job. Vaak eindigt het met een waardenoefening. De echte waarde hiervan is in het aanwerven van nieuwe mensen, in hoe een team met elkaar omgaat en kan je gebruiken in elke communicatie.

d. Leiderschapvaardigheden: motiveren en behouden van mensen. Er is een duidelijk gebrek aan LQ vaardigheden (love quotient), visie, empathie, actief luisteren en coaching. Indien mensen zich veilig, gezien en erkend voelen dan heb je minder verloop. En daar kan jij iets aan doen. Vaak dienen deze technieken getraind te worden om het beste resultaat te verkrijgen zodat je je mensen kan laten groeien.

e. Duidelijke branding – integratie van communicatie op alle vlakken. Bijna iedereen heeft moeite met branding, media en sociale media. Heel vaak voelen ondernemers dat ze de trein missen en dat ze te weinig tijd hierin steken. Story telling, het verhaal achter het bedrijf is steeds belangrijker en helpt in de verkoop van je product of dienst. Mensen doen zaken met mensen, hoe meer hart, passie en overgave, des te meer de verkoop zal zijn. Maar hoe begin ik hieraan? Wat moet ik wel of niet doen? Welke budget moet ik hier tegenover zetten wat is mijn R.O.I.?

f. Te weinig tijd steken in de niet urgente maar wel belangrijke zaken zoals strategie, feedback momenten, reflectie, rust, innovatie. Tijd juist investeren en focus houden is de essentie.

g. Financiën: kosten controle, groeiplan met alle kosten in rekening gebracht. Te vaak wordt er beslist op builgevoel en te weinig op cijfers en marktpotentieel. Een grondige vertaalslag van de gegevens van de boekhouder in je groeiplan leidt tot betere resultaten, meer focus en meer rust. Een zeker cashflow geeft minder zorgen en meer rust. Hoe krijg ik die cashflow dan? Hoe bespaar ik kosten? Wanneer welke investering doen? Hoe volg ik dit op?

h. Balans tussen werk en privé: heel vaak kunnen ondernemers door de stress en verantwoordelijkheden hun hoofd niet gefocust houden op het gezin of de partner. Als de boog constant gespannen staat, heeft dit een permanent effect op jezelf, je beslissingen en je persoonlijke relaties. Gezond eten, sporten, meditatie, ademhalingsoefeningen, lachen met vrienden en weekendjes weg met je partner kunnen je terug opladen en alles meer in perspectief zetten. Ambitie en carrière is goed maar niet ten koste van alles. Zeker een moeder als onderneemster, geloof me dat ben ik ook, zet zich tussen ondernemen, tijd voor kids, huishouden organiseren, tijd voor de man vaak te hard onder druk. De drang om op alle vlakken de lat hoog te leggen, put je volledig uit. Meer voelen, minder doen. Meer rust, minder schuldgevoel. Niet alles hoeft perfect te zijn, en alles loopt wel eens off balance, het is ok. Je kan je zaak niet groeien als je niet af en toe meer presteert zolang er voldoende tijd is voor minder presteren en meer genieten.

i. Bestaande klanten krijgen niet de nodige aandacht die ze verdienen. Een nieuwe klant maken kost veel geld, tijd, en resources. Review meetings, relation building wordt te weinig gedaan. Tevens bestaande klanten uitdiepen is eenvoudiger dan nieuwe vinden. Dit in geval van recurrente business.

41 weergaven
bottom of page