top of page
Zoeken

Uw merk is meer dan alleen uw logo!

Bijgewerkt op: 25 aug. 2021

Aan de buitenkant lijkt uw merk misschien alleen te bestaan uit elementen zoals logo's en kleuren, maar uw merk is eigenlijk de hele identiteit van uw bedrijf. Uw merk geeft uw bedrijf een persoonlijkheid.



Veel kleine organisaties en startende bedrijven besteden niet de nodige tijd aan het nadenken over hun merk in deze brede zin en de impact die het heeft op hun bedrijf.

Branding is altijd al een essentieel onderdeel van het bedrijfsleven geweest, maar het is nu misschien nog belangrijker dan ooit tevoren. Met sociale media worden consumenten elke dag blootgesteld aan nieuwe merken. Hoe onderscheidt u zich van de duizenden of miljoenen soortgelijke organisaties over de hele wereld?


Uw merk vertegenwoordigt u en uw belofte aan uw klant.

Uw merk helpt u zich te onderscheiden van de concurrentie. Als u nadenkt over uw merk, denkt u best ook aan uw hele klantervaring... alles van uw logo, uw website, uw ervaringen op sociale media, de manier waarop u de telefoon beantwoordt tot de manier waarop het personeel uw klanten assisteert.

Het is van cruciaal belang om je bewust te zijn van je merkbeleving en een plan te hebben om de merkbeleving te creëren die je wilt hebben... een goed merk ontstaat niet zomaar... het is een goed doordacht en strategisch plan. In dat strategisch plan ga je de identiteit van jouw bedrijf bepalen. Deze wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Als de waarden duidelijk en visueel gecommuniceerd worden, dan kan branding ervoor zorgen dat uw waarden verbonden worden met een gelijkgestemd publiek. Vind op deze manier meteen jouw juiste doelgroep.


Een sterk merk helpt klanten te weten wat ze kunnen verwachten.

Een merk dat consistent en duidelijk is, stelt de klant op zijn gemak omdat hij precies weet wat hij kan verwachten, elke keer dat hij het merk ervaart.


Als je naar deze brede definitie van branding kijkt, kan het een beetje overweldigend zijn om na te denken over wat er allemaal bij je merk komt kijken.

Branding komt terug in de advertenties die je plaatst, de e-mails die je stuurt, de communicatie met de klant, gesprekken die je voert op social media, de visuele identiteit (logo, typografie, huisstijl, visitekaartje, etc.) en de producten die je verkoopt op bijvoorbeeld je website of webshop.



Branding komt terug in alle vormen van communicatie. Van stickers, website, moodboard, verpakkingen, social media posts tot totebags.


















Credits: afbeeldingen van Pinterest



Even samenvatten:

Waarom is branding zo belangrijk?

1. Herkenning Een goede branding moet ervoor zorgen dat uw klant meteen aan uw product denkt en meteen weet waar uw bedrijf voor staat. Een merk dat consistent en duidelijk is, stelt de klant op zijn gemak.

2. Verwachting Het zorgt ervoor dat uw klant weet wat hij van uw merk kan verwachten elke keer dat hij met uw bedrijf in contact komt.

3. Onderscheiding Uw merk helpt u zich te onderscheiden van de concurrentie. Wees uniek, duidelijk en consistent

5. Interne motivatie


Een duidelijke merkstrategie helpt ook uw medewerkers. Zij weten waar ze voor staan, hoe ze moeten handelen en wat er van hen verwacht wordt om de merkboodschap over te brengen aan de klanten.


Heb jij al nagedacht over jouw branding? Of heb je nood aan een Re-branding? Neem eens een kijkje naar de verschillende ondernemingen die wij al hebben mogen helpen met hun branding: Cases The art of growing


Neem gerust contact met ons op via alysia@theartofgrowing.be en laten we samen brainstormen!

14 weergaven
bottom of page