top of page
Zoeken

the Art of Work-Life Balance: 8 tips

Werk heeft vaak voorrang op al het andere in ons leven. Ons verlangen om professioneel te slagen kan ons ertoe aanzetten ons eigen welzijn opzij te zetten. Het creëren van een harmonieus evenwicht tussen werk en privéleven of integratie tussen werk en privéleven is echter van cruciaal belang om niet alleen ons fysieke, emotionele en mentale welzijn te verbeteren, maar het is ook belangrijk voor onze carrière.

Wat is de balans tussen werk en privé en waarom is het belangrijk?

Kortom, de balans tussen werk en privéleven is de evenwichtstoestand waarin een persoon evenveel prioriteit geeft aan de eisen van zijn carrière als aan de eisen van zijn persoonlijke leven. Enkele van de meest voorkomende redenen die leiden tot een slechte balans tussen werk en privéleven zijn:

• Meer verantwoordelijkheden op het werk

• Meer uren werken

• Meer verantwoordelijkheden thuis

• Het hebben van kinderen


Een goede balans tussen werk en privéleven heeft tal van positieve effecten, waaronder minder stress, een lager risico op burn-out en een groter gevoel van welzijn. Hiervan profiteren niet alleen werknemers, maar ook werkgevers.

"Werkgevers die zich inzetten voor omgevingen die het evenwicht tussen werk en privéleven voor hun werknemers ondersteunen, kunnen kosten besparen, minder ziekteverzuim ervaren en genieten van een loyaler en productiever personeelsbestand." Werkgevers die opties bieden als telewerken of flexibele werkschema's kunnen helpen werknemers hebben een betere balans tussen werk en privéleven.


Denk bij het maken van een schema dat voor u werkt na over de beste manier om evenwicht te bereiken op het werk en in uw privéleven. De balans tussen werk en privéleven gaat niet zozeer over het gelijkmatig verdelen van de uren van uw dag tussen werk en privéleven, maar meer over de flexibiliteit om dingen gedaan te krijgen in uw professionele leven terwijl u toch tijd en energie overhoudt om van uw privéleven te genieten. Er kunnen dagen zijn waarop je meer uren werkt, zodat je later in de week tijd hebt om van andere activiteiten te genieten.


Hier zijn acht manieren om een ​​betere balans tussen werk en privéleven te creëren en om een ​​ondersteunende manager te zijn.


1. Accepteer dat er geen ‘perfecte’ balans tussen werk en privé bestaat.

Als je 'werk-privébalans' hoort, stel je je waarschijnlijk voor dat je een extreem productieve dag op het werk hebt en vroeg vertrekt om de andere helft van de dag met vrienden en familie door te brengen. Hoewel dit misschien ideaal lijkt, is het niet altijd mogelijk.

Streef niet naar het perfecte schema; streven naar een realistische. Op sommige dagen concentreer je je misschien meer op je werk, terwijl je op andere dagen meer tijd en energie hebt om je hobby's na te jagen of tijd door te brengen met je dierbaren. Evenwicht wordt in de loop van de tijd bereikt, niet elke dag.

"Het is belangrijk om flexibel te blijven en constant te beoordelen waar u staat ten opzichte van uw doelen en prioriteiten", "Soms hebben uw kinderen u misschien nodig, en andere keren moet u misschien reizen voor uw werk, maar sta uzelf toe open te blijven staan ​​​​voor omleiding en het beoordelen van uw behoeften


2. Zoek een baan waar je van houdt.

Hoewel werk een verwachte maatschappelijke norm is, mag je carrière geen belemmering vormen. Als je een hekel hebt aan wat je doet, zul je niet gelukkig zijn, zo simpel is het. Je hoeft niet van elk aspect van je werk te houden, maar het moet opwindend genoeg zijn zodat je niet elke ochtend bang bent om uit bed te komen.

We raden je aan een baan te zoeken waar je zo gepassioneerd over bent dat je het gratis zou doen. "Als je baan je uitput, en je vindt het moeilijk om de dingen te doen waar je van houdt buiten je werk, dan is er iets mis", "Misschien werk je in een giftige omgeving, voor een giftige persoon, of doe je een baan waar je echt niet van houdt. Als dat het geval is, is het tijd om een ​​nieuwe baan te zoeken.”


3. Geef prioriteit aan uw gezondheid.

Uw algehele fysieke, emotionele en mentale gezondheid zou uw grootste zorg moeten zijn. Als u worstelt met angst of depressie en denkt dat therapie u zou helpen, pas die sessies dan in uw schema in, zelfs als u vroeg moet stoppen met werken of uw avondsportles moet verlaten. Als je een chronische ziekte hebt, wees dan niet bang om je op moeilijke dagen ziek te melden. Jezelf overwerken verhindert dat je beter wordt, waardoor je in de toekomst mogelijk meer vrije dagen zult opnemen.

"Als u uw gezondheid in de eerste plaats prioriteit geeft, wordt u een betere werknemer en persoon", "U zult minder werk missen, en als u daar bent, zult u gelukkiger en productiever zijn."

Prioriteit geven aan uw gezondheid hoeft niet te bestaan ​​uit radicale of extreme activiteiten. Het kan zo simpel zijn als dagelijkse meditatie of lichaamsbeweging.


4. Wees niet bang om de stekker uit het stopcontact te halen.

Door af en toe de banden met de buitenwereld te verbreken, kunnen we herstellen van de wekelijkse stress en krijgen we ruimte voor andere gedachten en ideeën. Loskoppelen kan iets eenvoudigs betekenen, zoals het oefenen van transitmeditatie tijdens je dagelijkse woon-werkverkeer, in plaats van het checken van zakelijke e-mails. Spreek af met vrienden, ga eens lunchen, lees een boek en neem echte pauze. De tijd om te ontspannen is essentieel voor succes en zal je helpen om je energieker te voelen als je aan het werk bent.


5. Neem vakantie.

Soms betekent echt loskoppelen vakantie nemen en het werk een tijdje volledig afsluiten. Of je vakantie nu bestaat uit een eendaagse staycation of een reis van twee weken naar Bali, het is belangrijk om tijd vrij te maken om fysiek en mentaal weer op te laden.

Werknemers zijn vaak bang dat het nemen van vrije tijd de workflow zal verstoren en dat ze bij terugkeer met een achterstand zullen worden geconfronteerd. Deze angst mag je er niet van weerhouden om een ​​broodnodige pauze te nemen.

“De waarheid is dat het niet nobel is om geen welverdiende tijd weg te nemen van het werk; de voordelen van een vrije dag wegen ruimschoots op tegen de nadelen, "" Met een goede planning kun je tijd vrijmaken zonder je zorgen te maken over het belasten van je collega's of te kampen hebben met een enorme werkdruk wanneer je terugkomt. "


6. Maak tijd voor jezelf en je dierbaren.

Hoewel je werk belangrijk is, zou het niet je hele leven moeten zijn. U was een individu voordat u deze functie innam, en u moet prioriteit geven aan de activiteiten of hobby's die u gelukkig maken. Het bereiken van de balans tussen werk en privéleven vereist bewuste actie.

"Als je niet plant voor persoonlijke tijd, heb je nooit tijd om andere dingen buiten je werk te doen", "Hoe hectisch je schema ook is, uiteindelijk heb je controle over je tijd en leven."

Maak bij het plannen van tijd met uw dierbaren een kalender voor romantische en familieafspraken. Het lijkt misschien raar om een-op-een tijd in te plannen met iemand met wie je samenwoont, maar het zorgt ervoor dat je quality time met hem of haar doorbrengt zonder werk-privéconflicten. Alleen omdat werk je bezig houdt, wil nog niet zeggen dat je persoonlijke relaties moet verwaarlozen.

"Besef dat niemand in uw bedrijf van u zal houden of u zal waarderen zoals uw dierbaren dat doen", "Onthoud ook dat iedereen op het werk vervangbaar is, en hoe belangrijk u uw baan ook vindt, het bedrijf zal mis morgen geen beat als je weg bent.


7. Stel grenzen en werkuren.

Stel grenzen voor jezelf en je collega's, om burn-out te voorkomen. Als u het kantoor verlaat, denk dan niet aan aankomende projecten of beantwoord geen zakelijke e-mails. Overweeg om een ​​aparte computer of telefoon voor je werk te hebben, zodat je deze kunt uitschakelen wanneer je stopt met werken. Als dat niet mogelijk is, gebruik dan aparte browsers, e-mails of filters voor je werk- en persoonlijke platforms.

“Of je nu buitenshuis of thuis werkt, het is belangrijk om te bepalen wanneer je gaat werken en wanneer je stopt met werken; anders zou je kunnen merken dat je werkgerelateerde e-mails 's avonds laat, tijdens vakanties of in vrije weekenden beantwoordt,'

Je kunt teamleden en je leidinggevende op de hoogte stellen van grenzen waarbuiten je niet bereikbaar bent omdat je bezig bent met persoonlijke activiteiten. Dit helpt ervoor te zorgen dat ze de grenzen en verwachtingen van uw werkplek begrijpen en respecteren.


8. Stel doelen en prioriteiten (en houd je eraan).

Stel haalbare doelen door tijdmanagementstrategieën te implementeren, uw takenlijst te analyseren en taken die weinig tot geen waarde hebben, weg te laten.

Let op wanneer u het meest productief bent op het werk en blokkeer die tijd voor uw belangrijkste werkgerelateerde activiteiten. Controleer uw e-mails en telefoon niet om de paar minuten, want dat zijn grote tijdverspillende taken die uw aandacht en productiviteit doen ontsporen. Het structureren van uw dag kan de productiviteit op het werk verhogen, wat kan resulteren in meer vrije tijd om te ontspannen buiten het werk.



5 weergaven
bottom of page