Maak een verkoopplan in 7 stappen
Wat is een verkoopplan?
Een verkoopplan vertaalt de doelstellingen van het bedrijf in duidelijke doelstellingen. Hier zijn enkele stappen die u in uw verkoopplan moet opnemen om de doelstellingen te bereiken + Bonustip op het einde!
1. Opzetten van een klantprofiel
Wat moet u precies definiëren over uw publiek binnen uw verkoopplan? Dat hangt af van de waarde van uw bedrijf. Zoek de eigenschappen die gebruikelijk zijn bij uw beste klanten of het soort klanten dat u graag wilt hebben. Identificeer hun behoeften en gewoontes. Dit
wordt dan uw criteria voor uw “ideale" klant.
2. Evalueer uw prestaties in het verleden en heden
Alleen door het evalueren van uw prestaties in het verleden, zult u erachter komen welke nieuwe staven u moet zetten. Eens dat u de doelen hebt gedefinieerd, vermijd aanpassingen aan de doelstellingen van uw verkoopplan. Dit document moet een maatstaf zijn om uw successen of pijnpunten te beoordelen.
3. Omzetdoelen opstellen
Nadat u uw prestaties in het verleden en heden hebt beoordeeld, is het tijd om met realistische omzetdoelstellingen te komen. De omzetdoelen zullen helpen om het verkoopteam te motiveren de doelen van het bedrijf te behalen.
4. Stel realistische en duidelijke actieplannen op
Kom met een duidelijk actieplan en haalbare tijdlijn. Duidelijke deadlines en bereikbare mijlpalen vergen onderzoek en tijd om zich te ontwikkelen. Zorg ervoor dat uw doelen uw verkoopteam uitdagen en motiveren.
5. Eigenaar van uw niche
Marketing kan helpen om uzelf te vestigen als een leider in de sector. Zorg ervoor dat de klanten bij uw bedrijf terechtkomen als men naar uw product of dienst zoekt. Hier speelt content marketing en marketingstrategie een grote rol. Wees een meerwaarde voor uw prospects door sterk aanwezig te zijn op de markt. Laat je bestaande accounts groeien, begin met het vertellen van verhalen, maak connecties. Verkoop en marketing hebben vaak een wisselwerking met elkaar.
6. Bouw een sterke verkooporganisatie
Het plaatsen van de juiste mensen op de juiste plaats is cruciaal voor de uitvoering van uw verkoopplan. Uw verkoopteam heeft een sterke basis nodig om uw doelstellingen te kunnen realiseren.
7. Neem de analyse van de concurrentie in uw verkoopstrategie op.
Kijk hoe ze hun leads genereren en hoe ze hun klantprofiel opstellen. Dit zal u helpen uw branding te ontdekken en uw verkoopdoelstellingen te bepalen.
Bonus Tip: Maak een actieplan (we kunnen u helpen)!
Implementatie, Implementatie, Implementatie! Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Het plan in actie zetten is een cruciale stap om de doelen te behalen. Evalueer op regelmatig basis de voortgang van uw verkoopplan en identificeer problemen.
Maar met een vast, gedetailleerd verkoopplan en een gemotiveerd team, heeft u alles wat u nodig heeft om een succesverhaal te creëren!
Comentarios