top of page
Zoeken
Foto van schrijverVeroniek Jacobs

Enkele uitdagingen van groei KMO's

1. Strategie (sales & marketing & innovatie): uit uw bedrijf aan uw bedrijf werken.

De eerste en misschien wel belangrijkste uitdaging voor groei-kmo’s blijkt de strategie. Enerzijds moet die in staat zijn zich aan snel veranderende marktomstandigheden aan te passen en anderzijds moet het duurzame groei op lange termijn mogelijk maken. Die strategische vraagstukken worden echter vaak verwaarloosd, omdat de corebusiness en de operationele, dagdagelijkse taken alle aandacht opeisen. Anders gezegd: kmo’s die willen groeien, moeten echt op de pauzeknop durven duwen en stilstaan om hun strategie, die toch het DNA van hun bedrijf vormt, volledig te herschrijven in functie van die duurzame groei.” Kmo’s die willen groeien moeten inzetten op innovatieve producten en diensten én moeten die vervolgens met maximaal effect op de markt brengen. Die inzet op innovatie vormt trouwens een uitdaging op zich. Wat is je unfair advantage en speel je die voldoende uit? Hoe is je marketing en sales plan?

2. War for talent: Leiderschap

Nog een belangrijke en vooral bijzonder actuele uitdaging waar heel wat groei-kmo’s voor staan, is het rekruteren en behouden van ondernemende medewerkers. “Bedrijven die willen groeien hebben nieuwe medewerkers nodig. Maar er is krapte op de arbeidsmarkt, er zijn heel wat knelpuntberoepen … Bovendien, als je dan medewerkers vindt die passen, moet je ze ook nog zien te houden. Dat vraagt met andere woorden niet alleen om de juiste marketing, maar een uitgekiend HR-beleid dat volledig op die strategie is afgesteld. Dat wordt niet eenvoudig en zelfs urgenter om meerdere redenen.

3. Financieel beleid: meer uitgeven dan wat er binnenkomt (of wanbetalers)

“Kmo’s die groeien, moeten van een puur boekhoudkundige, reactieve opvolging kunnen overschakelen naar een echt proactief, financieel managementbeleid. Dat houdt in dat ze aandacht moeten hebben voor het financieren van investeringen en voor een gezonde cashflow – dat is niet evident, zelfs al maak je als onderneming veel winst. Voor heel wat bedrijven vormt dat financieel beleid een belemmering, die hen niet zelden in de problemen brengt.”

4. Processen en systemen: ERP / software / order to cash / kwaliteit

Value chain management, ook wel het order-to-cash-proces genoemd. Dat is het hele verhaal van het binnenkomen van de order over de verwerking ervan tot het moment dat het geld op de rekening komt. We stellen namelijk vast dat, als een bedrijf groeit, die order-to-cash een complexer verhaal wordt, waardoor het bedrijf vaak geneigd is dit proces te gaan automatiseren via ERP-pakketten. Op zich niets mis mee, maar de implementatie daarvan is doorgaans erg complex, waardoor heel wat groeiende bedrijven er over struikelen. Value chain management is veel meer dan gewoon een ERP-pakket aankopen. Er moet eerst nagedacht worden over de verschillende bedrijfsprocessen, hoe die aan elkaar vasthangen … De aankoop mag dus eigenlijk pas de allerlaatste stap zijn in een volledig traject.”

5. Persoonlijke issues: Ben ik een echte ondernemer of gewoon een vakman die toevallig ondernemer is geworden?

Uiteraard zijn er veel meer uitdagingen voor de groei-kmo dan alleen maar de organisatorische. Bijvoorbeeld persoonlijke. Zo spelen managementcompetenties in een volatiele, competitieve en complexe omgeving een steeds belangrijker rol. “Hoe ga je als leidinggevende bijvoorbeeld om met toegenomen snelheid, digitalisering, procesintensifiëring, enzovoort?” Hoe motiveer je jezelf en de anderen?


Hang regelmatig met je spreekwoordelijke helikopter stil boven je bedrijf en bekijk het. Vraag hierbij kritische input van derden.

Veel bedrijfsleiders beschouwen hun onderneming als een kind dat ze hebben zien geboren worden en opgroeien. Het is doorgaans heel moeilijk om daar de slechte kanten van onder ogen te (willen) zien, zoals veel ouders zullen beamen. Mijn belangrijkste tip is dus: sta open voor kritiek, stel jezelf intensief in vraag en laat de dagelijkse beslommeringen hierbij even voor wat ze zijn.” Net hierop geven we je advies en training zodat je terug op je beide oren kan slapen met een duidelijk plan en tijd voor jezelf. Wie in zijn sterkte werkt, boekt resultaten en wie durft te kijken in de spiegel.

26 weergaven

Comments


bottom of page