Empathie is het vermogen je, zonder oordeel, in te leven in de gedachte- en belevingswereld van anderen. Maar waarom is empathie zo nuttig voor modern leiderschap?
Deze crisis wordt door ieder individu anders beleefd. In de individuele interactie vraagt dat van leiders om ruimte te bieden aan de menselijke maat. Wanneer medewerkers goed in hun vel zitten, presteren ze beter. Begrip voor de bijbehorende emoties is van belang in de interactie met medewerkers. Zowel persoonlijke aandacht als een verbindend, helder en betekenis gevend verhaal voor de hele organisatie is cruciaal voor empathie. Stel eens de volgende vragen aan je werknemers:
Waar maak je je persoonlijk zorgen over?
Waar zie jij (persoonlijk) doorgroei mogelijkheden die we nu nog niet benutten?
Hoe voel jij je nu, haal je voldoening uit je job? Wat geeft energie en wat neemt energie af?
Wanneer medewerkers betrokken worden bij het reilen en zeilen van de organisatie, versterkt hun gevoel dat ze een meerwaarde leveren aan het bedrijf. Empathisch leiderschap is gericht op het opbouwen van vertrouwen.
Empathisch leiderschap begint natuurlijk bij jezelf.
Zelfempathie: zicht krijgen op wat er speelt in jouw eigen binnenwereld door met mededogen of empathie te leren luisteren naar onze eigen gevoelens en behoeften.
Dan pas kun je overschakelen naar empathisch luisteren. Je parkeert even je eigen stukje en kiest om je aandacht te geven aan de ander. Je luistert, ook door de woorden heen, naar gevoelens en behoeften in het hier en nu.
Voel je je ...
Omdat je nood hebt aan ... ?
Zou je willen dat ... ?
Deze methodiek vergt oefening, maar het loont de moeite. Je kan het model overal inzetten: thuis, op school en op het werk met medewerkers en klanten.
Heb jij al eens actief geluisterd naar jouw werknemers? Hoe heb jij dit ervaren? Vertel het ons in de comments.
Comments