Sessie 1: Wie ben ik?
Zelfkennis, aandacht en reflectie is essentieel voor jou als leidinggevende omdat het je vermogen verbetert om effectief te reageren op situaties. Je weet en je ontdekt wat je team en je medewerkers nodig hebben in een bepaalde situatie, en je weet wat jij moet doen om effectief te reageren.
We starten met een persoonlijkheidstest via disc, mapstell, insights - zelfkennis is de basis van alle wijsheid (https://www.123test.com/nl/disc-test/)
Learnings
-
Je leert je typerende leiderschapsstijl kennen en waar je jezelf kan ontwikkelen
-
Je leert je kernkwaliteiten, valkuilen, irritaties en uitdagingen kennen
-
Je leert je triggers kennen t.o.v. gelijkende of tegengestelde persoonlijkheden
-
Je leert je eigen stijl aanpassen zonder je authenticiteit te verliezen
-
Je ontvangt feedback van de groep hoe zij je percipiëren
Methodiek
DISC, insights, Ofman, Roos van Leary, Mapstell
Sessie 2: Wat is mijn strategie om mijn objectieven te behalen?
Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei. Na een duidelijke missie en visie heb je een strategie nodig om je plannen waar te maken. Hoe ga je de objectieven die je vooropstelt vertalen in concrete doelen, met een duidelijke strategie en een opvolgmeetmethode? Het omvat dan ook de kritische succesfactoren en actieplannen.
Learnings
-
Je leert je waarden kennen en formuleert een duidelijke missie en visie voor je team
-
Je stelt je SWOT en confrontatiematrix op
-
Je zet 3 grote objectieven uit, waar je een duidelijk doel voor formuleert, de strategie per doel (middelen die je inzet om doelen te bereiken), metingen via dashboard (smart KPI) en een actieplan (wie, wat, wanneer)
-
Je vertaalt de primaire doelen in een realistisch plan voor de medewerkers
-
Je bepaalt je kritische succesfactoren
-
Je leert een duidelijk organigram opstellen waar de juiste mensen op de juiste plaats staan om je doelen te bereiken
-
Je leert je prioriteiten stellen en je leert delegeren
Methodiek – Templates & training met praktijkoefeningen
Sessie 3: Heldere opdrachten geven en opvolgen - aansturen
Communicatie is en blijft het moeilijkste en het meest belangrijke om een team aan te sturen. Deze sessie biedt een kans om beter te leiden en verbindend te communiceren wat tot meer resultaat zal leiden.
Tevens geef je dagelijks tientallen instructies aan je mensen. Als zij je onvoldoende begrijpen, leidt dat tot frustratie en tijdverlies. Als leidinggevende dien je een veilige cultuur te kweken waar medewerkers open kunnen zijn, hun mening mogen uiten en elkaar ondersteunen. Je dient hun te waarderen en te erkennen voor hetgeen ze goed doen om zo de motivatie te verhogen. Feedback is immers een onmisbare brandstof voor de motivatie van je medewerkers.
Learnings
-
Je leert dat iedereen een boodschap anders begrijpt en wat er misloopt in communicatie
-
Je leert eenvoudig een instructie geven
-
Je leert omgaan met conflicten & geroddel
-
Je leert gesprekken voeren met je team met betrekking tot feedup (waar gaan ze heen, wat is hun doel / resultaten) feedback (wat hebben ze gedaan, hoe hebben ze het aangepakt tot nu toe) feedforward (wat is de volgende stap, wat gaan ze verder doen om de gestelde doelen te bereiken)
-
Je leert do’s en don’t s in communicatie
-
Je leert verbindend communiceren
-
Je leert dat een team zich veilig, ondersteund en erkend moet voelen
-
Je leert moeilijke gesprekken aangaan
Sessie 4: Teamdynamiek & change management
Een positieve, hulpvaardige en inspirerende cultuur zorgt voor meer werkgeluk en hogere prestaties.
Binnen teams nemen mensen vaak een bepaalde rol met bijhorende gedragsuitingen aan. Teamdynamiek is het effect dat dit gedrag heeft op andere teamleden. Iedere persoon in het team heeft zijn eigen perspectieven, doelen, behoeftes,… die het gedrag van anderen beïnvloeden.
Learnings
-
Je leert welke dynamieken zich afspelen in je team.
-
Je leert een teamanalyse opstellen – welke talenten zitten er in mijn team
-
Je leert een succesvol team te maken met duidelijke afspraken - Voor een team aan afspraken gehouden kan worden is het nodig dat zij de afspraken, kennen, begrijpen, weten te onthouden en er mee instemmen. Als het goed is zijn de afspraken redelijk eenvoudig en helder. Dan kun je het team vragen om ermee in te stemmen
-
Je leert het belang van een samenhangende en open cultuur.
-
Je leert hoe je grote veranderingen moet doorvoeren volgens de ADKAR methodiek
Methodiek: Adkar, teamrollen van Belbin, roos van Leary
https://www.123test.nl/groepsrollentest/
https://werkenmetteamrollen.nl/het-verhaal-van-de-teamrollen-van-belbin/
Sessie 5: Een hoog Performant en gelukkig team
Hoe performant en gelukkig is je team en wat kan jij eraan doen? Hoe coach je je mensen zodat ze meer zelfsturend worden en betrokken zijn. Je wilt immers dat ze proactief werken en eigenaarschap nemen van hun taken. Jij bent hun ticket naar persoonlijke en professionele groei.
-
Je leert coaching methodieken aan ipv de aapjes om je schouders te nemen
-
Je leert situationeel leiderschap
-
Je leert vragen stellen om te weten hoe performant en gelukkig je team is en wat jij en/of de organisatie kan doen om dit te verbeteren
-
Je leert verantwoordelijkheden geven aan je team zodat ze eigenaarschap nemen van hun werk
-
Je leer wat je kan doen om ze te begeleiden in hun persoonlijk groeitraject
Sessie 6 : Breng je learnings in de praktijk
De laatste sessie heeft als doel dat iedereen zijn plan/learnings gaat delen aan de groep.
Hij/zij krijgt dan constructieve feedback om hem/haar naar het volgende niveau te begeleiden.
Het in de praktijk brengen van de theorie is een grote meerwaarde van de opleiding gepaard gaande met constructieve feedback.
-
Je neemt het podium in en probeert andere te overtuigen van je plannen en ideeën
-
Je leert omgaan met feedback
-
Je leert wat het betekent om theorie in de praktijk om te zetten en concreet toe te passen
-
Je doet kennis op, oefent de kennis in en wordt zo een echte leider die een meerwaarde is voor zijn/haar team
-
Ervaringsuitwisseling van anderen. Een actieplan met een engagement.
-
Er wordt ingespeeld op de noden van elke deelnemer en de groep in zijn geheel.